band of brothers

Datum: 2014-10-27 Klockan: 20:40:00

I lördags bestämde jag mig för att börja titta på en ny serie och för ett par minuter sedan såg jag klart det sista avsnittet. Serien heter Band of Brothers och det är en 10-delad serie som handlar om E-kompaniet, 506:e regementet vid 101:a luftburna divisionen i USA:s armé och deras insats i andra världskriget.
Serien börjar vid deras utbildning och man får sedan följa dem genom Dagen D och ända fram till krigets slut. Alla personer i serien är verklighetsbaserade och i början av varje avsnitt är det små intervjuer med delar av det verkliga E-kompaniet. Det är inte bara krigshändelserna som skildras utan även banden mellan soldaterna och vad som händer inne i deras huvuden under kriget. Förluster, hemlängtan, rädsla och ovisshet och allt annat som präglar långa nätter och kalla dagar på platser som till exempel Bastogne. 

Om man precis som jag älskar historia och välgjorda filmer är detta en helt perfekt serie. Jag tror inte del lämnar någon oberörd och det är definitivt något alla någon gång borde se!
 
 




Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback